søndag 4. mars 2012

Grunnoppskrift til spagetti, pasta og lasagneplater

Jeg søkte litt rundt på nette og valgte og bruke denne oppskriften:

6 egg
200 g Philadelphiaost
0,75 dl fiberhusk
1 krm salt



den skal stekes i ovnen p en plate, og etter det IKKE kokes. Bruker du den som spagetti så har du varm saus over, og som lasagne så skal den bare stå inni til osten er gylden :) (platene er allerede myke så de trenger ikke  stå  evigheter for å bli det.
Du kan også varm restene oppi i ovnen eller i micro :)


( dette blir 2 stekeplater med tynn pastadeig å den bør vær tynn. Jeg laget dobbel oppskrift så det ble 4 brett. 4 brett var nok til: 1- 1,5 brett som lasagneplater, resten sjærte jeg opp som tynn spagetti ved å rullede og skjære super tynnt med en god kniv. Så hadde jeg "spagettien" i en bolle med tett lokk og så i kjøleskapet. Da holdt det seg og jeg kunne bruke det til spagetti og kjøttdeig i tomat saus  ( 2 middager + til 2 personer) og Carbonara med spagetti (2 middager + til 2 personer). Lasagneplatene pakket jeg inn i bakepapir og hadde i kjøleskapet. ( kan fryses)





Gjør slik:
Visp eggene kraftig med en elvisp i 3 minutter. Tilsett philadelphaosten og visp den glatt. 

Tilsett saltet og fiberhusken og kjør den til en gjevn masse (bruk litt og litt fiberhusk, jeg trengte litt mindre enn det som står i oppskriften). La deigen svelle i 10 min.
Jeg fant frem stekeplater og hadde på pizzapapir også litt olje over papiret. 
Jeg delte den dobble deigen på 4 plater, hadde hendene i kaldt vann og fordelte det gjevnt og tynt over hver plate. (Måtte vaske hendene noen ganger for å lett dele det jevnt og pent)
Hvis du ikke liker å bruke hendene slik som meg så kan du ha deigen mellom 2 pizzapapir og bruke en kjevle.


Sett ovnen på 150 grader og stek i 10 min.




Spagetti med kjøttdeig og tomatsaus + masse ost


 Bruk hakka tomater og krydder i sausen. Eventuelt også litt sukkerfri ketshup
 Trro det eller ei men du greier mest sansynlig bare halve porsjonen her. Vi spiste 1 skål til 2 måltider.












Spagetti med carbonarasaus


 Her er 2 eksempler på sausen med annet tilbehør

1

2












 Lasagne med frisk salat


Lag kjøttsausen ved å steke (1 kg) kjøttdeigen sammen med en finhakket løk og en finhakket hvitløk. Ha så oppi en boks med hakka tomater, kryddre med salt og pepper og la det koke seg til en god saus.


Lag ostesaus: Kok opp 200 g philadelphiaost sammen med ca 2-3 dl fløte, ha oppi salt , pepper og muskat etter smak.


Legg lagvis kjøttsaus, lasagneplater, ostesaus, kjøttsaus, lasagneplater, ostesaus, kjøttsaus og raspet ost.


Stek på 170 grader til osten er smeltet og gylden. Server med en frisk salat og ha over litt olivnolje, litt salt og nykvernet pepper. 







6 kommentarer:

  1. Tusen takk for godt tips!! Dette må jeg prøve>:-)

    SvarSlett
  2. Hei dette så digg ut, men steker du spagettistrimlene i ovnen først, og koker de etterpå?

    SvarSlett
  3. Du bare steker de som plater, etter det er de ferdige :) men de kan varmes oppi i mcroen :)

    SvarSlett
  4. Oh! Får det samme smak og konsistens som ordentlige pastaplater er jeg i himmelen! Savner lasagne!

    Er det vanskelig å få platene tynne nok? Bruker du kjevle til dette?

    SvarSlett
  5. Beklager dumt spørsmål ang kjevle.. må lære meg å lese teksten skikkelig først, men ble så ivrig! ;o)

    SvarSlett
  6. Det smaker ikke helt lik som spagetti, men som lasagne er det faktisk veldig likt ;).
    Selv bruker jeg jo hendene og kaldt vann, men andre bruker kjevle og 2 bakepapir, med olje imellom ;)

    SvarSlett